- Blocaj în negocierile pentru formarea noului guvern
- La 35 de ani de la Revoluție, dosarul crimelor din acele zile zace în justiție
- Klaus Iohannis, de Ziua Victoriei Revoluției – „România este într-un moment de cumpănă"
- Elenei Lasconi: „România trebuie să se desprindă de un sistem corupt și să aleagă drumul drept”
- Atac tragic la târgul de Crăciun din Magdeburg
Educația digitală în școli
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Cum putem transforma tehnologia educațională într-un real sprijin pentru elevi?
În ultimul an, utilizarea telefoanelor mobile în școli a fost interzisă în aproximativ 60 de țări, inclusiv Olanda, Franța și Statele Unite, din cauza îngrijorărilor privind impactul negativ al rețelelor sociale asupra sănătății mentale a copiilor. Însă, în umbra acestei dezbateri aprinse, tehnologiile educaționale (edtech) trec adesea neobservate, deși ele au un impact semnificativ asupra educației și dezvoltării copiilor.
Industria edtech se află într-o expansiune rapidă, fiind estimată să atingă o valoare globală de 600 de miliarde de dolari până în 2027. Cu peste 500.000 de aplicații educaționale disponibile — de la aplicații pentru alfabetizare la jocuri matematice — edtech promite să revoluționeze procesul de învățare. Dar acest potențial nu este întotdeauna realizat.
Provocările tehnologiei educaționale
Educația digitală are capacitatea de a reduce disparitățile educaționale. De exemplu, în Malawi, aplicațiile educaționale au îmbunătățit performanțele la matematică și citire și au contribuit la reducerea diferențelor de gen în sălile de clasă. Aceste instrumente sunt esențiale, mai ales în contextul în care:
- 70% dintre copiii de 10 ani din țările cu venituri mici și medii nu pot citi și înțelege un text simplu.
- În zonele cu venituri mici din Statele Unite, 70% dintre elevii de 9-10 ani nu ating un nivel de bază în citire.
Cu toate acestea, în lipsa unei reglementări stricte și a unor standarde bine definite, multe aplicații educaționale sunt ineficiente. În loc să sprijine învățarea, unele aplicații se axează pe captarea atenției copiilor prin jocuri manipulative.
Nevoia de reglementare și colaborare
Un raport UNESCO din 2023 arată că puține aplicații educaționale sunt validate de cercetători. În multe cazuri, analiza impactului lor se limitează la timpul petrecut pe ecran, fără a evalua efectiv lacunele educaționale pe care le-ar putea acoperi.
Soluții propuse:
- Reglementare strictă: Aplicațiile nu ar trebui să fie promovate ca „educaționale” decât dacă studii riguroase demonstrează că ele îmbunătățesc învățarea și bunăstarea copiilor. Scheme naționale de certificare și cataloage de resurse recomandate ar putea ajuta profesorii să aleagă aplicațiile potrivite.
- Colaborare între cercetători și dezvoltatori: Reglementările stricte pot favoriza doar marile companii care își permit să respecte regulile. O abordare colaborativă ar pune copiii în centrul dezvoltării și ar stimula inovația în rândul start-up-urilor și antreprenorilor locali.
Exemple de bune practici
Finlanda și unele universități din SUA au creat acceleratoare edtech pentru a sprijini colaborarea dintre cercetători și companii. În plus, un proiect finanțat de Uniunea Europeană explorează cum cercetătorii pot contribui la dezvoltarea tehnologiilor educaționale prin mentorat și studii inovatoare.
Un alt pas important îl reprezintă crearea unor bănci de date comune între cercetători și companii, unde să fie partajate informații despre eficacitatea aplicațiilor. De asemenea, competiții internaționale, cum ar fi Tools Competition 2025, recompensează tehnologiile care utilizează seturi de date deschise, încurajând astfel transparența.
Măsurarea impactului edtech
Definirea rezultatelor educaționale și a metodelor de evaluare reprezintă o provocare majoră. O aplicație simplă pentru citire, de exemplu, poate influența dezvoltarea limbajului, motivația pentru citit sau gândirea critică, iar aceste aspecte variază în funcție de nivelul de pregătire și nevoile individuale ale copiilor.
Propuneri de măsurare:
- Realizarea de grupuri de focus cu profesori și copii.
- Evaluări pedagogice continue.
- Urmărirea familiilor în timp pentru a analiza schimbările în motivația pentru citit.
Tehnologia educațională are potențialul de a transforma educația, dar acest lucru nu se va întâmpla fără o reglementare adecvată, colaborare strânsă și transparență. Fără măsuri concrete, aplicațiile slab concepute riscă să agraveze disparitățile educaționale, să distorsioneze evaluările performanțelor elevilor și să direcționeze investițiile în soluții ineficiente. Prin eforturi coordonate, edtech ar putea deveni un pilon central al educației moderne, sprijinind dezvoltarea generațiilor viitoare.
Partajează asta:
- Dă clic pentru a partaja pe Twitter(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru partajare pe WhatsApp(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a trimite o legătură prin email unui prieten(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a imprima(Se deschide într-o fereastră nouă)